onsdag 19. desember 2012




Hode/byste.


I keramikk timene, fikk vi i oppgave å lage et hode eller en byste. En byste er et hode med skuldre og litt av overkroppen. Vi skulle bruke målestokk 1:2, og crank leire med grov chamotte. Chamotte er brent og knust ildfast leire som er blandet med leira for at den ikke skal krympe så mye når den tørker. Chamotten gjør også leiren mer stabil.

Jeg startet med en treplate med en stang stikkene opp på midten. Leira må stå på en porøs overflate for at den skal tørke like fort under som resten. Stangen vi former leira rundt gjør at det blir hulrom i skulpturen. Dette er for at den ikke skal bli for tykk, for da tørker den raskere utenpå enn inni. Siden leira krymper når den tørker må den tørke like fort over alt så den ikke sprekker.

Jeg skulle lage en byste, så jeg formet plastisk leire rundt stangen og lagde skuldre hals og hode. Jeg tok mål av mitt eget hode, og delte det på to for å vite omtrent hvor stor jeg skulle lage hodet på bysten. Inspirert av mumier brukte jeg modeleringspinner for å forme ansiktet og detaljene på hals og skuldre. Så hadde jeg på bumerket mitt, kanji* tegnet for vann, på siden av skulderen.

Etter at bysten min ble råbrent, malte jeg den med kobberoksyd og brente den igjen. Jeg brukte sandpapir til å få frem ett slitt og gammelt utrykk på mumie bysten min.

Materiale: crank leire, kobberoksyd.

Redskaper: modeleringspinner, slynge, sandpapir.

Teknikker: forming, skjæring, pussing, maling.




*Japanske skrifttegn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar